Fontana del Mosè

6 Piazza delle Canoniche Arco

See route

IT
La Fontana del Mosè si trova in Piazza III Novembre ad Arco. Chiude il lato occidentale della piazza. La fontana è in stile barocco.
 
E’ scolpita in oolite, pietra cavata nella zona del dosso di Vastrè a pochi minuti da Arco. La pietra calcarea è particolarmente adatta ad essere lavorata per produrre statue, per abbellire le sommità delle colonne, per realizzare altari o capitelli.
Con questa pietra sono state scolpite le statue che ornano il ponte Taro a Parma, la fontana di Piazza Duomo a Trento, le statue di Prato della Valle a Padova, alcune statue nella Collegiata ad Arco e la statua del Mosè di Arco.
 
La fontana del Mosè è risalente al Seicento e raffigura Mosè con al centro lo stemma dei Conti d’Arco. Da questa fontana sgorga acqua potabile. Nella stessa piazza si trova la chiesa collegiata di Santa Maria Assunta, Palazzo Nuovo o Giuliani Marcabruni

EN

The Fountain of Moses is located in Piazza III Novembre in Arco. 

It closes the western side of the square. 

The fountain is in the Baroque style. 

It is carved in oolite, a stone quarried in the Dosso di Vastrè area, a few minutes from Arco. 

This kind of limestone is particularly suitable to be worked to produce statues, to embellish the tops of columns, to create altars or capitals.

Giving some examples, the statues that adorn the Taro Bridge in Parma, the fountain in Piazza Duomo in Trento, the statues in Prato della Valle in Padua, some statues in the Collegiata Church in Arco were also sculpted with this stone.

The Moses fountain dates back to the seventeenth century and depicts Moses with Counts of Arco's coat of arms in the centre. 

Drinking water flows from this fountain. 

In the same square there is the Collegiata church of Santa Maria Assunta and Palazzo Nuovo (aka Palazzo Giuliani Marcabruni).