Lago di Toblino | Toblino Lake

Lago di Toblino Calavino TN

See route

IT

Quando, la mattina, il castello di Toblino emerge come un sogno dalle nebbie del lago, si comprende perché secondo la leggenda qui ci vivessero le fate, rispettate e onorate dagli abitanti del luogo. A loro era dedicato perfino un piccolo tempio, come ricorda una lapide posta nel portico del castello.

Il lago di Toblino, nella Valle dei Laghi, è la meta romantica per antonomasia. Fra aromi di limoni, olive e rosmarino, lo specchio d’acqua è particolarmente incantevole: la barriera dei monti e l´influsso mite del lago di Garda favoriscono una vegetazione mediterranea. Il lago, bordato da un canneto, è il rifugio di uccelli migratori e molte specie ittiche. Il paesaggio è rilassante e adatto a passeggiate, e pedalate nel verde.

Su uno sperone di roccia a picco sull’acqua si trova Castel Toblino, magnifica rocca cinquecentesca, al centro di tante leggende. Per ammirare da una magnifica prospettiva lago e castello si può prendere la passerella di legno che costeggia le sponde.


EN

Lake Toblino, in Valle dei Laghi, is particularly enchanting: it’s a romantic destination par excellence. Protected by the mountains and caressed by the mild influence of Lake Garda’s wind, here flourishes a  Mediterranean vegetation . Among lemon tree, olive groves and rosemary’s scents the lake, bordered by a reed bed, is a refuge for migratory birds and many fish species. The landscape is relaxing and suitable for walks and rides in the countryside. Bathing and resting on the small beaches is forbidden to preserve the enironment.

On a spur of rock overlooking the water is Castel Toblino, a magnificent sixteenth-century fortress at the center of many popular tales. As the sun rises in the morning and the castle emerges like a dream from the mists of the lake, it’s easy to understand why legends tell fairies live here,  once respected and honored by the locals. Even a small temple was dedicated to them, as recalled by a plaque placed in the castle’s  porch.

To admire the lake and castle from a magnificent perspective, you can take the wooden walkway running  along the banks