Chiesa di Sant'Andrea e Santi Angeli

60 Via Roma Terlago

See route

IT

Proprio accanto all'omonima piazza nel comune di Terlago sorge  questo luogo di culto da tempi remoti. La chiesa di S. Andrea Apostolo, divenuta chiesa parrocchiale nel 1205 per distacco dalla diocesi di Baselga, è stata santuario della Madonna delle Grazie e meta di pellegrinaggio fino al 1700 e oltre.
L'effige del Santo, accompagnata dalle sculture di S. Giovanni e S. Paolo, è una pregevole opera scultorea lignea del XV secolo custodita in una nicchia dell'abside normalmente coperta dalla grande pala del santo titolare dipinta nel 1866 da Vigilio Tabarelli pittore sordomuto di Terlago. All'interno la chiesa si presenta a tre navate, scandite da 4 pilastri, con sovrastanti volte a crociera interamente coperte da dipinti murali. Del vecchio edificio si conservano sparsi per la chiesa diversi ornamenti lapidei alcuni dei quali di notevole qualità artistica: i portali lapidei interni ed esterni, alcune lastre sepolcrali a pavimento e a muro, il fonte battesimale, il catino per le abluzioni e l'armadio forziere in sagrestia. È stata restaurata ed abbellita più volte nel corso del tempo. Le volte a crociera delle navate furono affrescate da Vittorio Bertoldi, pittore originario del Trentino Alto Adige. L'altare maggiore fu realizzato nel 1883, in marmo di Lasa. L'altare a sinistra fu abbellito nel 1850 con la pala della Madonna della Rosario (Madonna del Rosario) di Sebastiano Vian. L'altare sul lato destro è dedicato al Sacro Cuore di Gesù e contiene la preziosa scultura in marmo della Madonna delle Grazie di Cornelis van der Beck. L' organo da chiesa è stato acquistato dalla ditta Steinmayer, con sede a Ottingen (Baviera).

EN

Right next to the square of the same name in the municipality of Terlago stands this place of worship since immemorial times. The church of St. Andrea  became a parish church in 1205, and it has been a sanctuary for Our Lady of Graces (Madonna delle Grazie) and a pilgrimage destination until 1700 and beyond. The venerated effigy, accompanied by statues of Saint John and Saint Paul, is a wooden sculpture of the XV century,  safeguarded in a apse recess that is usually covered by the big altarpiece of the titular saint, that was painted in 1866 by Virgilio Tabarelli, deaf and dumb painter from Terlago.
The first refurbishment allegedly happened in 1667, but the current structure was shaped during the rebuilding that lasted from 1845 to 1852 and was done in order to host the growing population. The church has three naves and groin vaults, it is entirely covered by wall paintings.
Scattered around the church there still are some stone decorations, that come from the old building. Some of those have a great artistic value: the internal and external stone portals, some sepulchral slabs on the floor and on the walls, the baptismal font, the ablution basin and the chest-closet in the sacristy. It was subject to various embellishments and restoration interventions. The cross vaults of the naves were painted by Vittorio Bertoldi, painter from Trentino Alto Adige. The high altar was created in 1883, in marble of Lasa. The altar on the left side of the XVIlI century was embellished in 1850 with the altarpiece of Our Lady of the Rosary (Madonna del Rosario) by Sebastiano Vian. The altar on the right side is dedicated to the Holy Heart of Jesus and it contains the precious marble sculpture of Our Lady of Graces (Madonna delle Grazie) by Cornelis van der Beck. The presbytery was decorated in 1909 by the Roman painter Francesco Giustiniti. The church organ was purchased from the Steinmayer company, based in Ottingen (Bavaria).